קיבלתם הודעה לגבי תשלום על חבילה שהגיעה בדואר, עדכון פרטים אישיים, עדכון בנוגע למשיכה חריגה או המלצה לקנות מוצר בהנחה שלא תחזור? רגע לפני שמקלידים את פרטי כרטיס האשראי או מעבירים פרטים אישיים – זה מה שאתם חייבים לבדוק.
מתי לאחרונה עשיתם שופינג בלי כרטיס האשראי? שימוש בכרטיסי אשראי הוא חלק בלתי נפרד משגרת היומיום של כולנו, אלא שגם האקרים ומתחזים מעוניינים לשים עליהם יד. מדובר בתופעה רחבת היקף שפוגעת בישראלים רבים, ומתבטאת בביצוע הזמנות על חשבון בעל הכרטיס, משיכת כספים, איסוף פרטים אישיים ועוד. הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הונאות בכרטיסי אשראי היא לגלות ערנות, להכיר את הסיכונים ולדעת איך להתגונן מפניהם. כדי לעזור לכם להימנע מהפתעות, סיכמנו כמה מההונאות הנפוצות בתקופה האחרונה, לצד טיפים מה לעשות בכל מקרה.
ההונאה: בקשה להזנת פרטים לצורך השלמת עסקה
אתם מקבלים הודעה עם בקשה להשלמת פרטים לצורך קבלת חבילה, אישור הזמנה וכדומה. במקרים רבים מדובר בהודעות לגיטימיות, אבל אם הבקשה מגיעה מקישור לא מזוהה, מתייחסת לפרטים שאתם לא מכירים, או כוללת בקשה להזין קוד חד פעמי – כדאי להיות זהירים.
איך מתגוננים? הימנעו מללחוץ על קישורים שאתם לא מכירים. אם קיבלתם הודעה הכוללת קוד חד פעמי חפשו תמיד את שם העסק ופרטי העסקה. אם קיבלתם הודעה עם קוד חד פעמי מוואטסאפ ולא מכאל, ללא מידע נוסף על העסקה, ייתכן שמדובר בקוד שמטרתו להשתלט על הוואטסאפ שלכם. אם קיבלתם קוד חד פעמי מגוף שאינכם מכירים, היכנסו לאתר של בית העסק ובידקו האם מכירים אותו וביצעתם עסקה מולו. אל תעבירו את הקוד לפני שמשוכנעים שמדובר בפעולה אותה ביקשתם לעשות.
ההונאה: התראה טלפונית בנוגע למקרה דחוף
מנתוני מערך הסייבר הלאומי עולה כי הונאות בכרטיסי אשראי בטלפון נמצאות במגמת עלייה. המטלפן יציג את עצמו כעובד של גורם רשמי או חברה גדולה, יתחזה לחברת אשראי או לבנקאי וידווח על מקרה דחוף שמחייב טיפול מידי (כמו למשל משיכה חשודה מחשבון הבנק שלכם). למרות שמדובר על הונאה בכרטיס אשראי, לא בהכרח תתבקשו למסור את פרטי הכרטיס אלא לשתף עם המטלפן קוד – שיגיע אל הטלפון שלכם במהלך השיחה. הקוד הזה עשוי להיות קוד חד פעמי , שהיא סיסמה חד פעמית שמשמשת לביצוע עסקאות או לכניסה לאפליקציה / אתר לשם ביצוע פעולות רגישות. מתחזים יכולים להשתמש בקוד כדי לבצע עסקה בשמכם, ולכן אסור להעביר הלאה את הקוד שלא ביקשתם לקבל.
איך מתגוננים? במקרה שקיים אצלכם ספק בנוגע לזהות המטלפן, נתקו את השיחה ופנו אל החברה כדי לברר את המידע שקיבלתם.
ההונאה: דרישות תשלום ממתחזים שמזדהים כנציגי שירות
רובנו נוהגים בזהירות מול שיחות ממספר לא מזוהה או כתובות מייל חשודות. אבל מה לגבי דרישת תשלום מחברת משלוחים לצורך שחרור חבילה מהמכס או עדכון בנוגע לחוב לחברת האינטרנט? האקרים ומתחזים שמעוניינים לבצע הונאה בכרטיס אשראי, יודעים שמשתמשי האשראי של היום כבר פחות תמימים מבעבר. בדיוק בגלל זה, חלקם בוחרים להשתמש בטקטיקות של שכנוע במסווה של גביית חוב פתוח והתחזות לנותני שירות מחברות מוכרות, המטלפנים יכולים להזדהות כנציגי חברת האשראי, הדואר, המשטרה, העירייה, חברת החשמל וכדומה, ולטעון שהתקשרו לצורך גביית חוב קיים או למטרת מניעת השתלטות על החשבון. החוב עשוי להיות חשבון חשמל פתוח, דוח חנייה שטרם שולם ועוד. הונאות טלפוניות לעיתים מבוצעות גם בשפה זרה מטעם נציגים של חברות אשראי או בנקים כביכול. אמנם לעיתים תקבלו הודעות SMS לטלפון במטרה לעדכן את כתובת המשלוח למוצר שאותו הזמנתם, או לשם קבלת זיכוי לעסקה שביצעתם אך בהודעות אלה לא תתבקשו למסור את פרטי כרטיס האשראי שלכם. במידה ופנו אליכם בהודעת וואטסאפ, כדאי לכם לגלות משנה זהירות ולא למסור מידע רגיש כמו פרטי כרטיס האשראי שלכם.
חשוב לדעת בהקשר של פניות טלפוניות בשפה זרה- חברות אשראי ובנקים לעולם לא יתקשרו ללקוחותיהן בשפה זרה, אלא אם כן הלקוחות ביקשו זאת מיוזמתם מראש.
בכל מקרה שקיבלתם הודעה מחברה או נותן שירות בהם אתם נדרשים להזין קוד, רצוי לקרוא את כל תוכנה ולא להזין מיד את הקוד. בקריאת ההודעה, שימו לב מי בית העסק ששלח את ההודעה ולאיזה מטרה אתם נדרשים להזין קוד.
במידה ופנו אליכם בהודעת וואטסאפ, כדאי לכם לגלות משנה זהירות ולא למסור מידע רגיש כמו פרטי כרטיס האשראי שלכם.
יש להוסיף כי לעיתים שולחים הודעה לעדכון כתובת משלוח או לשם קבלת זיכוי עסקה. יש לשים לב כי אם זו הדרישה , אין מה למסור פרטי אשראי בעדכון כתובת. ככול שיש פניה דרך הוואטסאפ, זה צריך לעורר חשד.
איך מתגוננים? הונאות בכרטיסי אשראי שעוסקות בחובות, נועדו לגרום לכם לפעול מתוך לחץ. בדיוק בגלל זה, אל תתקדמו לתשלום בלי להבין אם הדרישה נשמעת הגיונית. רשמו את פרטי השיחה, בדקו מאיזה מספר היא מתבצעת ושאלו לשמו של המטלפן. הכי חשוב, אל תמסרו פרטים אישיים. אם מדובר בחוב אמיתי, העדיפו לגלוש לאתר החברה באופן עצמאי או ליצור איתה קשר טלפוני לצורך אימות הפרטים.
ההונאה: הזמנה להגרלות או רכישות במבצע מיוחד
הרשת מוצפת במבצעים מיוחדים, הנחות ענק והזמנות ליהנות מהגרלות חד פעמיות. הבעיה היא שהרצון ליהנות מעסקה משתלמת יכול להוביל לעסקאות מפוקפקות, שכוללות מסירת פרטי כרטיס האשראי לידי מתחזים.
איך מתגוננים? קל מאוד לפתוח עמוד פיקטיבי בשם בית עסק או להקים אתר שדומה לו מבחינת העיצוב. הימנעו מלבצע רכישות דרך קישורים שמצאתם ברשת, והעדיפו לפנות אל האתר הרשמי של בית העסק הרלוונטי. מתכננים לבצע רכישה אונליין מעסק שאינכם מכירים? בצעו בדיקה מקדימה, קראו ביקורות ובדקו שהמפרסם מקושר אל בית העסק ופועל בשמו.
הונאות בכרטיסי אשראי משתכללות ללא הפסקה, ולכן חשוב לשמור על ערנות ולעקוב אחר ההוצאות שלכם. כאל עושה את מרב המאמצים להילחם בתופעה, באמצעות שימוש בכלים העומדים לרשותה. חשוב להדגיש כי חברות האשראי או הבנקים לעולם לא יתקשרו לבקש מהלקוחות את פרטי חשבון הבנק או כרטיס האשראי לצורך הזדהות ולכן כל בקשה למסירת מידע כזה עלולה לעורר את חשדכם.
במקרה של חשד להונאה, יש להתקשר אל שירות הלקוחות של כאל במספר 03-5723666, כדי לחסום את הכרטיס
פורסם ע"י כאל ב-06 מאי 2024
חשבנו שיעניין אותך
כיצד נימנע מהונאות בכרטיסי אשראי?
ניהול דמי הכיס עם כרטיס אשראי נטען
מתי כדאי לשקול לקחת הלוואה לעסק?
איך להגדיל את פעילות העסק שלכם?
אנו מאחלים לך קריאה נעימה, ומזכירים שכל מידע שמופיע באתר כפוף לתנאי השימוש.